Forandring fryder

...derfor flytter jeg bloggen tilbake til wordpress. Sa noen surrehue?? Neida, dette er bare et resultat av jeg er kronisk rastløs med akutte innfall.

Følg meg gjerne på heidinilima.wordpress.com

Slækk fridag

Etter å ha jobba alt for mye i helga, var det godt å ha litt "helg" i dag. Fikk ikke gjort spesielt mye fornuftig da, men litt fylte jeg dagen med:
- Klarte å sove helt til klokken halv ni
- Sosa masse på internett (surfet på blogger og lavkarbonettsteder)
- Fundert på om jeg skulle flytte bloggen til wordpress.com
- Spist kalde kottiser til frokost
- Vaska tøy
- Plaget folk på facebook
- Spist avokado til lunsj
- Planlagt ny blogg (gjennoppliving av gammel blogg)
- Tatt oppvasken
- Fått skikkelig søtsug -og motsto trangen til å knerte den siste boksen med lavkalori fersken (sto med den i handa, men satte den tilbake igjen!)
- Kjøpt antivirusgreier
- Kjøpt fin cardigan i bursdagsgave til modern
- Spist bursdagsmiddag med mamma (Brassert lammeskank med salat i stedet for potatis)
- Klarte å unngå å spise creme brulet etterpå
- Tok i mot noen av løperne som kom i mål på Finnmarksløpet
- Handlet sukrin og fiberhusk på helsekosten
- Kjøpte LCHF-boka til Annika Dahlqvist
- Drukket te og prata sjit på kafe med noen herlige jenter
- Sett en transe
- Sett film på isskjerm
- ...kommet meg hjem og lagt meg på sofaen med data'n, nyboka og tv -venter på Finnmarksløpssendinga på NRK1 :)

Det er godt med sånne dager innimellom!

Sukkersprekk

Etter å ha terget sukkerbehovet med lettbrus, sukkerfri saft og whatnot i flere dager nå, gikk jeg på en sprekk i dag. Plutselig fant jeg meg selv med gaffelen litt for dypt nede i en boks hermetiske fersken av alle ting. Det var "sukkerfrie" ferskner -men likevel... Æ skjæmmes!
Skjønner jo godt at kroppen fikk akutt søtbehov etter all den terginga og stresset jeg har påført vraket, så jeg føler at jeg må ta ytterligere tak. No more fake sugarshit! (og jeg, så blir det i alle fall i ørsmå mengder).
...Jeg må bare spise opp den sukkerfrie sjokkisen jeg har i kjøleskapet først, hehe.

Travel dag

I dag har det blitt jobbings tolv timer i strekk -og dermed så som så med maten. Grunnen til all denne jobbingen er at årets Finnmarksløp startet i dag, og jeg skal dekke heile bøtteballetten på fd.no. Finnmarksløpet er et av årets absolutte høydare for oss sportsjournalister her oppe. Dagens høydepunk var for øvrig da kronprins Haakon Magnus gikk forbi kontorvinduet mitt og vi vinket til hverandre. Fikk mildt sagt skikkelig fjortisfniseanfall etterpå. Nå merker jeg at jeg har vært seriøs reporter alt for mange timer i strekk -for jeg skriver skikkelig dølt og saklig. Kjeeeeeedelig!!

Lavkarbodag #12
Frokost: Eggerøre og bacon
Mellom: atkins sjokkis
Lunsj: Kylling og avokadosalat
Middag: Kylling med grønnsaker og fløtesaus
+ brus med litt for mye karbs i...

Nå er det natta!

Kvensk lavkarbolunsj

I dag fikk jeg servert kvensk lunsj på Winter Garden Partyet. Heldigvis kunne jeg ved enkle grep gjøre retten lavkarbo ved å droppe brødet og potetsalaten. Den kvenske lunsjen besto da av  bokna lam, speket laks, tørket elgkjøtt og tyttebærrømme. Litt spesielt, men veldig godt. Artig å smake litt på det forfedrene mine spiste for noen generasjoner siden.

Lavkarbodag #11
Frokost: Avokado og fenalår
Lunsj: Kvensk tallerken
Middag: Kyllingfilet med paprika, tomat og sambal oeleksaus
Kvelds: Aner ikke hva det blir. Bringebær kanskje. +. litt friske grønnsaker

Vurdering: Det går helt fint an å spise spennende og variert på lavkarbo.


Tradisjonell kvensk mat spist på reinskinn i en lavvu


Restaurantlavvu midt i sentrum med alle rettigheter. Gotta like that!


Vinterhagen hadde også sitteplasser ute.


...Man kan til og med speed-date :)


...Eller boogey all night long!



Gikk på en pannekakesmell

Det er ikke alltid så greit å være kronisk blond... Denne gangen hadde jeg glemt å lese varedeklarasjonen på den pannekakemiksen jeg kjøpte i går skikkelig -og det var jo mildt sagt teit. For den pannekakemiksen inneholdt nemlig plenty of carbs, blandt annet i form av hvetemel og greier. Jadda. Typisk nok oppdaga jeg ikke det før etter at jeg hadde lagd meg en porsjon til frokost.
Note to self: Lese totalinnholdet av carbs -ikke bare sukkermengden (og ikke lat som om det er komma der det ikke skal være kommaer...)
Kjipe greier, for pannekakene var knallgode (det er bare å si ifra om du vil ha en pent brukt boks pannekakemiks)

Til tross for smellen, var jeg i (svak) ketose nå i kveldinga. Hurra for det!

Lavkarbodag #10
Frokost: høykarbo pannekaker med bacon -oooh jeah!
Lunsj: Kveitesalat (Kveite, salatblader, agurk, løk og remulade)
Middag: Kottis med sambal oelek
Kvelds: Alfa Omegas ostekuler



I kveld havna jeg på et Winter Garden Party. Rett og slett en fest i en hage. Det er en ei kunstner som arrangerer det, og hun har laget til mange kule skulpturer i plast, is og tre i hagen sin + at andre kunstnere har utstilling der (både smykker, samisk kunst, video osv). I tillegg er det en diger lavvurestaurant hvor man blandt annet kan kjøpe samisk og kvensk mat. Tenkte å dra tilbake dit i morgen og spise kvensk tapas

Dette er en av flere høye skulpturer laget av plast og is.


Også i sentrum er det laget is- og sneskulpturer.





Pimped my hørselsvern

Når man jobber i et åpent kontorlandsskap kan det være digg å stenge resten av verden ute slik at man får fokusert på jobben sin. Derfor kjøpte jeg meg hørselsvern, slik at jeg kunne sitte i min egen lille boble og kokelure. Men siden røde hørselsvern er sååååå last year, måtte jeg stæsje de opp litt. Da ble klistremerker vra lekebutikken redningen. Jeg plukket ut stickers med fargerike hester, hjerter, sommerfugler og stjerner som jeg klistret over det kjipe røde. Tadaaaaa -very stylish hørselsvern. Tøffest i hele verden, det er jeg sikker på. I hvert fall tøffest i gata.



I see your lips move -but all I hear is bla bla bla...



Er litt i tvil om jeg skal legge dette innlegget under kunst eller mote....

Storhandel på helsekosten

Stakk innom helsekosten etter jobb. Hadde egentlig bare planer om å kjøpe Cocosa (kokosfett), men selvsagt havnet det flere ting i bæreposen. Siden sojamelet jeg hadde var gått ut på dato, kjøpte jeg nytt -denne gangen skal jeg prøve den til Proteinfabrikken. Da jeg oppdaget PFs pannekakemix, mååååtte jeg bare ha en boks med det også. Det blir spennende å se/smake om det blir duganes pannekaker av den miksen. Litt karbs var det i den, men 3,1g per porsjon kan jeg leve med. Blåbær-te og "mandelsmør" skal også testes ut.

Lavkarbodag #9
Frokost: Ostekjeks med ost og skinke
Lunsj: Kottis og tomat
Middag: Kyllingvinger
Kvelds: Brie og fenalår med grønnsaker

Vurdering: Helt grei matdag, og middagen var type veldig lettvint -like lettvint som grandis liksom. Som kompensasjon ble kveldsen litt mer fænsi.




Gleder meg til å eksperimentere med det nye stæsjet jeg kjøpte i dag




Minus 2.5kg på en uke

Å gå ned 2.5kg første uka etter kostomlegging er helt greit, ikke fantastisk, men duganes. Det som derimot er ganske gøy er at vektnedgangen har skjedd uten pes. Jeg har ikke sulta, slitt eller veid maten. Jeg har bare spist meg mett på helt vanlig mat. Greit nok at det kreves litt planlegging, men det er det verdt -planlegge må man gjøre uansett om man skal være nøye på kostholdet sitt.
Det er godt å komme over den bøygen som førsteuka ofte er når man skal endre vaner. Fristelsene har stått i kø, men jeg har klart å holde meg unna. Og det skal jeg fortsette å klare.
Det som faktisk har vært tøffest å unngå er frukt, men siden frukt i stor grad bare er fænsi smakstilsatt sukker kan jeg ikke spise det. I alle fall ikke i mengder. Men føkk it; planen er å unne meg et skikkelig fruktmåltid ved hver femte kilo som jeg går ned. Gleder meg allerede (hmmm, klarer jeg å ete en hel vannmelon tro?? hehe)!
Ellers går deler av døgnet for tiden til å lese om lavkarbo og dens fortreffelighet. Så før dere aner det, kommer jeg til å blogge om noe av det i en litt slitsom nyfrelst belærende tone, hehe.

Lavkarbodag #8
Frokost: Lavkarbopizza med hvitløksdip
Lunsj: Bringebæris
Forrett: En stangselleri naturelle
Middag: Nakkekottis med sambal oelek
Dessert: En stangselleri naturelle
Kveldsmat: Middagsrester
Kveldskos: Perletomater

Vurdering: Jeg orket ikke noe særlig lunsj, så det ble bringebæris i stedet for kjøttmat. Lurer på om det funker å gjøre bringebærisen mer næringsrik ved å ha i prottispulver -men da må man finne et prottispulver med rett søtning. Ellers synes jeg at det ble det litt lite grønnsaker i dag. Jeje, det kommer en dag i mårra..

Fristende kveldskos



Det har snødd litt her det siste døgnet (utsikt fra kjøkkenvinduet mitt)




.

Stiv og støl

Gårsdagens tur med den maniske trekkhunden har ført til stølhet i muskler som ikke har vært støle på evigheter. Spesielt skuldre, rygg og biceps fikk tydeligvis kjørt seg skikkelig, for i dag har jeg følt meg som Olga på åtti. Perfekt! Kardio- og styrketrening i ett!
Dagens trening utgikk med skyhøye kneløft. Ikke bare på grunn av stølheta, men på grunn av overtid på jobbet. Kvelden har istedet blitt brukt til å ligge som et slakt på sofaen og surfe på forskjellige trenings- og kostholdsblogger på jakt etter inspirasjon. Det finnes så mye spennende der ute!

Lavkarbodag #7
Frokost: Kald kottis med hvitløksdip
Lunsj: Varmedisk kottis og avokado
Etter jobb: Avokado
Middag/Kvelds: Kald kottis med hvitløksdip

Vurdering: Kjedelig matdag, men jeg følte meg litt kjip i dag. Utrolig nok hadde jeg ikke ulvehunger etter overtidsjobbinga. Heller tvert i mot, nær sagt. Burde fått i meg mer grøntfor. Mulig jeg eter litt agurk nå i kveldinga for å kompensere. Er skikkelig fysen på frukt, men gurken får duge (Aaaah, grønne druer... gule epler.... faste pærer... kalde klementiner... vannmelon... *sukk*)
Les mer i arkivet » Mars 2010 » Februar 2010 » Januar 2010
hits